GUEST

Isnin, 27 April 2009

Banyak Memberi, Kurang Meminta

"Zaman sekarang nieh bukan macam zaman dulu, terus main nikah jer, at least kena berkawan dulu 3-4 tahun, baru boleh kenal hati budi, lepas tu ikat pertunangan..then, baru boleh nikah", kata seorang sahabat A.

"Betul ke macam tuu?? Aku tengok kawan aku seorang ini, ok jer..diorang bertemu pun setelah dipertemukan ibu bapa..bila masing-masing dah bersetuju, terus menikah, tak payah bercinta bagai nak rak..dah ada anak tapi masih nampak mesra dan bahagia..kalah orang bercinta," kata sahabat B.

"Aikk...biar betul.apa rahsia diorang ek?"..tanya sahabat A

"Senang je katanya..Bila aku tanya, apa resipi kebahagiaan diorang, kawan aku jawab 'kurangkan menuntut hak dan banyakkan memberi hak'..betul gak apa dia cakap",jelas sahabat B

TEMPAT PEMBIAKAN NYAMUK AEDES

Ramai orang salah anggap dalam erti kata untuk mencapai kebahagiaan. Bagi muda-mudi hari ini, tidak ada istilah kebahagiaan andai kata tak couple la, bercinta la, kononnya zaman sekarang tak macam zaman dulu..kita kena tengok dan kenal dulu pasangan kita betul-betul baru boleh nikah..

Ceh..betul ke? Habis, kenapa orang yang dah lama bercinta menyesal lepas kahwin?

Mudah sangat jawapannya. Waktu bercinta dan ber'kapal' adalah era PEMBOHONGAN dan PENDUSTAAN yang sangat besar. Waktu bercinta dan berkasih-kasihan semuanya indah. Semua akan menjadi hipokrit dan berpura-pura. Yang busuk akan menjadi wangi..Semua nampak baik di mata pasangan. Yang si awek, bila keluar date, akan tampil comel dan "mengghairahkan syahwat" di hadapan boyfriend sedangkan kalau di rumah..HOHO..Allah jelah yang Tahu betapa selekehnya minah itu( tak boleh cakap lebih-lebih pasal aku bukan perempuan.haha)..Yang si jantannya, akan tampil kacak dan bergaya, walhal kalau tengok rumah bujangnya, Masya Allah, seluar kecik hampir suku tahun dah tak basuh..pinggan mangkuk tak berbasuh sampai jadi tempat pembiakan nyamuk, bilik mandi tak bercuci sampai tumbuh kulat dan cendawan dan juga phytoplankton..NAH, bile nikah nampakla perangai sebenar pasangan yang selama ini diyakini bersih dan suci, rupa-rupanya adalah SALAH SATU AGEN PEMBIAKAN PATHOGEN, VIRUS DAN JUGA MIKROORGANISMA BERBAHAYA..maka, siapa kata bercinta boleh membantu kita mengenal pasangan..KENA TIPU LAGI ADALAA..

BANYAKKAN BERTOLAK ANSUR

Selain itu, sesetengah pasangan zaman moden hari ini jelas terlalu over demand. Mereka kecewa kerana sikap pasangan adalah jauh berbeza berbanding waktu bercinta secara haram. Dah terlanjur berkahwin, mereka terpaksa teruskan jugak. Dalam alam perkahwinan, menuntut hak yang bukan-bukan dan ingin 'menang' dalam semua perkara. Bila bergaduh, last-last bermuka cuka. So, benarkah cinta sebelum ber'kahwin' akan mendatangkan kebahagiaan?

Kebahagiaan yang hakiki adalah bila mana dua insan itu disatukan di atas tujuan yang sama.."MENCARI REDHANYA"..dengan izin Allah S.W.T. kebahagiaan itu pasti akan datang. Dalam meniti kebahagiaan, bagi ana apa yang lebih penting adalah "jangan terlalu meminta hak" sebaliknya "banyakkan memberi hak"..Dalam erti kata lain, hidup bukan untuk bertanya "apa pasangan kita berikan?' sebaliknya bertanyakan diri sendiri "apa yang telah aku berikan untuk pasanganku?"..Begitu juga dalam kehidupan kita sebagai muslim, jangan ditanya apa Islam beri pada kita, sebaliknya bertanya apakah yang telah kita berikan pada Islam.

Dan ana percaya jika semua zauj-zaujah di muka bumi memegang prinsip ini "jangan ditanya apa yang telah diberikan oleh pasanganku kepadaku, sebaliknya aku harus bertanya apa yang aku berikan kepada pasanganku"..Insya Allah, kehidupan akan penuh bahagia..

ERTI HIDUP PADA MEMBERI

1 ulasan:

  1. lirik lagu UNIC

    'cinta itu tidak pernah meminta, tetapi memberi sepenuh rela'

    insyaAllah, kepada semua zauj-zaujah....all of you can do it.

    kalau asyik fikir apa yang pasangan belum berikan, pasti tidak akan pernah ada perasaan cukup. perasaan tidak cukup membawa kepada perasaan tidak bersyukur.

    tidak bersyukur membawa kepada kurangnya berkat Allah s.w.t

    .just a brief point of view.

    BalasPadam